Konieczność wnoszenia roweru na piętro bloku lub jazda pod górkę sprawiają, że doceniamy lżejszą konstrukcję. Panuje jednak przekonanie, że tego rodzaju modele są droższe i należą do sprzętu wybieranego przez profesjonalistów. Warto jednak uważnie przyjrzeć się ofercie producentów, a także poszukać możliwości „odchudzenia” posiadanego już roweru, co przełoży się na komfort korzystania z niego.
Wybór lekkiego roweru
Często wybierane modele miejskie lub rowery z niższej cenowej półki faktycznie mogą ważyć sporo, bo nawet 25 kilogramów. Znaczenie ma sposób konstrukcji, wykorzystane materiały, a w rowerach miejskich także takie dodatkowe udogodnienia przewidziane przez producenta, jak bagażnik, koszyk czy błotnik. Rama w tańszych modelach wykonana jest zwykle ze stali konstrukcyjnej, która należy do cięższych materiałów. Podczas wizyty w sklepie warto zapytać o ramę aluminiową, która pozwoli nam zaoszczędzić 1-2 kilogramy. Opcją dla osób z większym budżetem są ramy cieniowane lub wykonane z lekkich materiałów, takich jak tytan, scandium, magnez, kompozyty.
Z aluminium mogą być także wykonane widelce, sztyca, kierownica, mostek, korba i obręcze kół. Poszukując lekkiego roweru, warto zwrócić uwagę na budowę – pomimo iż same w sobie nie są dużymi i ciężkimi elementami, łącznie pozwolą odczuć zmniejszenie wagi roweru.
Jeśli zależy nam na lekkim sprzęcie powinniśmy także rozważyć rezygnację z zawieszenia oraz szerokich, ciężkich opon. Tego rodzaju ogumienie spotykane jest najczęściej w rowerach górskich, ale jeśli nie planujemy wycieczek w bardziej wymagający teren, dobrą alternatywą będą opony węższe, z mniejszym bieżnikiem.
Zmniejszenie wagi posiadanego roweru
Często nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele drobiazgów obciąża nasz rower. Aby odczuć różnicę, wystarczy niekiedy sprawdzić zawartość bagażnika, zrezygnować z niepotrzebnego na co dzień bidonu lub koszyka. Dojeżdżając rowerem do pracy warto zastanowić się, czy na pewno jest nam potrzebny sprzęt naprawczy, z którego w razie awarii możemy nie mieć czasu skorzystać.
Kupiony wcześniej rower można także „odchudzić”, dokonując niewielkich wymian – na przykład ogumienia, mostka lub sztycy. Możliwe jest także zamontowania nowego albuminowego widelca, korby lub kierownicy w miejsce starych i ciężkich części – w tym celu lepiej jednak wybrać się do serwisu, co pociągnie za sobą większe koszty.